PersonalJaume Quílez: construir una càmera per fotografiar Les Santes

Jaume Quílez: construir una càmera per fotografiar Les Santes

spot_img

Les Santes 2022 seran fotografiades d’una manera molt especial: amb una càmera feta artesanalment. En Jaume Quílez, fotògraf mataroní escollit per ser el ‘retratista’ oficial de la festa major, s’ha especialitzat en els darrers anys en la construcció de càmeres. Ho fa a casa seva, on també revela les fotografies analògiques que dispara. Enguany el veurem pels carrers de Mataró captant diferents moments de Les Santes. “Em truquen des de l’Ajuntament un matí mentre esmorzava, i em vaig quedar molt sorprès. Òbviament vaig dir que sí sense pensar-ho. Ser el fotògraf de Les Santes sempre havia estat una il·lusió, però un esperava que m’arribés ara l’oportunitat. Fa uns mesos, sentia molta responsabilitat, però ara ja estic totalment alliberat i amb ganes”, ens relata en Jaume.

Les Santes 2022 seran fotografiades en analògic; és a dir, cap càmera amb tecnologia digital intervindrà en el procés. “Aniré intercanviant diferents tècniques i càmeres. He creat una càmera de gran format de plaques. La fotografia es basa totalment en la física i a mi m’agrada investigar amb diferents materials. Aquesta és la segona càmera que he creat. La primera va ser de cartró i aquesta ja em permet fer fotografies de veritat”, exposa el fotògraf mataroní. El revelat de les fotografies també es basa en la pura investigació. “En una habitació a les fosques, agafo una capsa especial i hi poso les fotografies. Totes elles estan cobertes amb unes fundes per evitar que hi entri llum. La capsaforats per poder treballar amb diferents químics i revelar les fotografies”, ens explica el nostre protagonista. De ben segur que el material que sortirà serà atractiu, curiós i amb un toc alternatiu interessant. “A nivell fotogràfic em plantejo coses més divertides i experimentals. Dobles exposicions i molt de foc. Tot anirà sorgint sobre la marxa”, ens confessa Quílez ■

“A Les Santes no faré milers de fotografies; 36 fotografies per carret i amb una idea més pausada i elaborada”

La curiositat mana

La història professional d’en Jaume Quílez com a fotògraf no respon al típic esquema de professional forjat a cop de formació. Ell ha basat el seu recorregut en un sentiment inicial: la curiositat. “Quan era adolescent vaig estalviar per comprar-me la meva primera càmera, però aquesta passió mai s’havia professionalitzat”, relata. De fet, Quílez va estudiar el batxillerat artístic i violí al conservatori i va començar a cursar el grau d’arqueologia. Al final, però, la vida el va dur cap als camps de refugiats de Grècia, a treballar amb una ONG. Allà va fotografiar la realitat dels refugiats durant tres anys i, un cop tornat a Mataró, va cursar un postgrau en fotoperiodisme a la UAB. De talent n’hi sobra, sempre amb ganes d’innovar i amb una actitud autodidacta que li ha permès fer creacions de càmeres pròpies i especialitzar-se en tècniques fotogràfiques antigues. El seu ‘ull’ especial és valorat a Mataró, sobretot pel món cultural. Un dels grups emergents més importants del panorama català, els mataronins The Tyets, han convertit Jaume Quílez en el seu fotògraf oficial. Amb ells es mou per tot el país assistint als festivals més importants de la geografia catalana. “Treballar amb The Tyets permet que les meves fotografies arribin a molta gent. Això és una sort que no es pot deixar escapar”, valora el nostre protagonista. Entre Les Santes i la gira amb The Tyets, a en Jaume li espera un estiu de molta feina i emocions fortes ■

“Crec que vivim en un món on tot passa massa de pressa. aquest és el motiu que m’impulsa a fer fotografies analògiques

Pausar el món

En Jaume Quílez va estar durant tres anys treballant i col·laborant amb una organització que es dedicava a oferir educació als migrants i refugiats que arribaven a Grècia demanant asil polític, fugint de la guerra a l’Àfrica. El fotògraf va viure la realitat dels camps de refugiats de molt a prop. “Sempre duia la càmera amb mi, perquè crec que és important mostrar què passa en un lloc com aquest, tot i que sigui dur de veure”, assegura. Quílez va desenvolupar la seva feina als camps, però després la situació va canviar, i es va traslladar els refugiats a diferents municipis, ja que molts campaments van ser destruïts. “Vam acabar obrint una escola en un poble. He après moltes coses de la gent que vaig conèixer a Grècia”, explica. En Jaume creu molt necessari que la societat Occidental rebi imatges de la duresa que viuen els refugiats, sobretot per fer-nos pensar i aturar la vida “accelerada” que tots portem. “D’alguna manera aquest és el motiu que m’impulsa a fer fotografies analògiques. Crec que vivim en un món on tot passa massa de pressa. Ens passen coses cada dos segons i no ens parem mai a pensar, de forma reposada. Les fotografies analògiques les podem tocar; ens ofereixen un moment més reposat i son imatges pensades. A Les Santes no faré milers de fotografies; 36 fotografies per carret i amb una idea més pausada i elaborada”, sentència el fotògraf ■

spot_img
spot_img

Articles similars

spot_img

Comentaris

Instagram

El més popular

Anunci Publicitarispot_img